Menu

FIFA 20 Review – Over Sierd de Vos, Amsterdamse pleintjes, Virgil van Dijk, vriendschap en doelmannen

6 november 2019 - Net binnen, Reviews
Deel met vrienden

De FIFA-games zijn elk jaar weer razend populair. In onze FIFA 20 review lees je waarom je deze voetbalgame misschien wel of niet moet kopen.

Voetbal is een belangrijke sport voor veel Nederlanders en Belgen. Zo zijn er meer dan 1,5 voetballers in België en Nederland en kunnen veel mensen niet ophouden met praten over voetbal en hun favoriete clubs en spelers. Het draait in deze FIFA natuurlijk weer om: voetbal. Of dit nu op het gras is, kunstgras, in de zaal of op straat. En er zijn weer veel licenties van echte voetbalclubs, voetbalbonden en spelers. Wist je dat er voor het eerst nieuwe commentatoren in de game zitten: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Deze review gaat over Amsterdamse pleintjes, Virgil van Dijk, vriendschap en doelmannen.

Sierd de Vos en Jeroen Grueter

Een van de grootste aanpassingen in deze nieuwe FIFA zijn Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Zij verzorgen dit jaar het commentaar en vervangen Evert ten Napel en Youri Mulder. Sierd is bekend van zijn wedstrijdverslagen bij Ziggo Sport. Jeroen is een bekende commentator bij NOS Sport. Ik was eerst bang voor Frank Snoeks toen ik hoorde dat er een commentator van de NOS in FIFA zou zitten. Maar gelukkig ging het om Jeroen Grueter. Die is juist heel fijn en misschien wel de beste commentator van Nederland.  Sierd de Vos heeft de bijnaam ‘El Sierd’ en is het opvallendst van de twee. Hij staat bekend om zijn ervaringen bij de verschillende eettenten in de voetbalsteden. En natuurlijk over mooie en lange verhalen die hij vaak verteld over voetballers. Tijdens het spelen vergeet ik vaak te luisteren naar het commentaar, omdat ik dan helemaal in het spel zit. Maar wanneer ik erop let, vind ik het commentaar erg leuk.

Volta

Een andere grote vernieuwing is de modus Volta. In Volta speel je niet 11 tegen 11 in een groot voetbalstadion. Maar je kunt in kleinere teams spelen op kunstgras, in de zaal of op straat. En je kunt kiezen of de teams met of zonder doelman mogen spelen. Het is geinig dat je op een pleintje in Amsterdam kunt voetballen. En dat je tijdens het voetbal de stemmen hoort van de spelers. Wist je dat de Nederlandse straatvoetballer Rocky in Volta zit? Hoewel Volta best aardige toevoeging is en ik veel potjes gespeeld heb, speel ik liever 11 tegen 11 op een gewoon veld. Hiervoor speel ik geen FIFA.

Virgil van Dijk en Eden Hazard op de cover van FIFA 20

Dit jaar staan de Noord-Brabander Virgil van Dijk en de Belg Eden Hazard op de cover van FIFA 20. Hoe gaaf is dat! Zij vervangen Cristiano Ronaldo en Kevin de Bruyne. Dit jaar zijn er ook weer speciale edities te koop van de grotere voetbalclubs. In Nederland zijn die er van Ajax, PSV en Feyenoord.

FIFA 20 release (met Brabander Van Dijk op de cover!) is vanaf vandaag verkrijgbaar in Nederland

FIFA Ultimate Team

Natuurlijk kun je dit jaar ook weer FIFA Ultimate Team (FUT) spelen. Dit is de populairste modus. Je stelt hierin een eigen team samen, kiest een tactief en kunt online tegen andere mensen spelen. Wanneer jij wedstrijden speelt kun je coins verdienen om weer nieuwe spelers te kopen. Dit kan op de markt, maar ook door pakketje te kopen met jouw verdiende coins of met echt geld. En België is het verboden om deze pakketjes te kopen. Daarom zitten deze daar niet in het spel. In Nederland kan dit wel gewoon. Het competitieve in FUT is heel erg leuk. En het samenstellen van een team is uitdagend. Ik vind het alleen niet zo leuk om veel potjes te verliezen tegen goede spelers. Als ik na een helft al 3-0 achtersta, stop ik liever het potje… ahem.

Op de bank met vrienden

De modus waarvoor ik FIFA in huis haal is Kick Off. Hierin kun je kiezen voor een Champions League wedstrijd, interland, vriendschappelijk of een wedstrijd met huisregels. Dit jaar zijn teams als Ajax, PSV, AZ, Oranje en België best goed. Daarom kies ik die teams nu wel vaak. Gaat het er wat fanatieker aan toe, dan kiezen we een Champions League wedstrijd met Barcelona, Liverpool, PSG, Manchester City of dat kleine clubje dat net gepromoveerd is uit de Tweede Divisie in Italië: Piemonte Calcio.

Ajax Amsterdam gezichten in FIFA 20

Xbox One vs Playstation 4

Tijdens het spelen met vrienden op de bank merk je eigenlijk het verschil pas tussen de PS4 en X1. De PlayStation controller heb je een gekleurd lampje zodat je kunt zien welke kleur jij bent tijdens het spelen. Handig wanneer je 2 tegen 2 speelt! Meer mensen hebben ook de Playstation 4. Daarom is de kans groter dat je online met vrienden kunt spelen. Bij sommige games merk je dat deze iets mooier zijn op de Xbox One (en vooral de Xbox One X), maar met FIFA merk ik eigenlijk geen verschil. De game ziet er op de beide spelcomputers erg mooi uit. Dit komt door de Frostbite Engine van EA DICE. Het enige minpunt in FIFA blijf ik het publiek vinden. Daarin zie je nog af dat het een game is. De rest is zo realistisch en sfeervol!

De release date van FIFA 20 was op 24 september 2019. De game is uitgekomen op de PlayStation 4 (PS4), Xbox One (X1) en PC (wie speelt FIFA nu op een PC?). Voor de Nintendo Switch is er een iets simpelere versie uitgekomen.

Verschillen tussen FIFA 19 en FIFA 20

Op het eerste oog spelen de games ongeveer hetzelfde. Toch zijn er wel verschillen! Positieve veranderingen vind ik het tactische verdedigen, de nieuwe manier van hoekschoppen, vrije trappen en strafschoppen. Wel is het even wennen aan de balaannames. Je spelers hebben hier soms moeite mee, wat dan ook weer wat realistischer is. En de doelmannen… die kunnen er nog steeds weinig van 😂. Dit zou wel kunnen komen door de moeilijkheidsgraad. Ik merkte dat tijdens Volta de doelmannen veel beter waren.

Conclusie

Na 40 uur gespeeld te hebben kan ik zeggen dat ik nog steeds moet wennen aan de vernieuwingen. Toch speelt deze FIFA weer heel erg lekker!

Gezien het plezier tijdens het spelen met vrienden op de bank zou ik de game een hoger cijfer moeten geven. Maar door mijn verliespotten tijdens FIFA Ultimate Team geef ik het een dikke 8!